טופס זה באתר אינו מעודכן לתש"פ

והוא יעודכן בהמשך

closeBut

על מנת להירשם לגנים,

אנא כנסו לכפתור

"תהליך הרישום"

וקראו בעיון

closeBut
 

 
  home page גני השמש טפסים להורדה  
  גני השמש
בגני השמש, אנו מטפחים ומעודדים את הכוחות הפועלים בילד בשלב זה של חייו, כוחות של רצון ועשייה. אנו מאמינים כי טיפוח כוחות אלו הוא יצירת בסיס איתן ליכולות שיתפתחו בילד בהמשך חייו. את טיפוח היכולות השכליות נביא דרך הנוכחות של תהליכים שלמים, מזרע החיטה ועד ללחם, מצמר הכבשה ועד לשטיח...ולא דרך למידה ישירה ודיבור ישיר. מתוך אמונה שיכולות אלו יבשילו בילד בשלב מאוחר יותר של חייו באופן טבעי ונכון יותר. בינתיים, נדאג שילדי הגן יעבדו, ישחקו ויפתחו את כוחות החשיבה באופן עקיף דרך הגוף, דרך התנועה, החושים והדמיון. כמו כן אנו רואים חשיבות רבה לכישורי חיים אותם ירכוש הילד תוך כדי ההתנהלות בגן, תפקודו, עצמאותו והמשחק עם הילדים, ומתוך התבוננות בכל אלה, נוכל ללמוד היכן ובמה לחזק אותו, היכן ומתי לתווך לו, מה לעודד אצלו ובמה לתמוך. בעצם, נשאף מתוך צניעות, לעזור לילד בהתפתחות מאוזנת.

בגנים, נעניק סביבה פיזית ונפשית בריאה, הרמונית ואסטטית לילד בגיל הרך, סביבה שתהיה ראויה לחיקוי. (מתודה פדגוגית זו מבוססת על נטייתם הטבעית של ילדינו לחקות את המבוגר שסביבם). סביבה שמנסה להוות בית לילד, בשעות שהותו בגן כאשר הילד שותף מלא לתפקודו של "בית" זה ובכך גם יפתח כישורי חיים בסיסיים, עצמאות וחיים בשיתוף עם הסביבה.. הפעילויות השונות בגן, כוללות פעילויות תכליתיות לקיומנו בעולם, כמו בישול, אפיה, ניקיון, סדר, עבודת גינה, אומנות וכו'. פעילויות אלו מקנות ביטחון בעולמו ויוצרות בסיס איתן לכישורי למידה עתידיים ומכשירות את הקרקע לפיתוח יכולות רגשיות, חברתיות ואינטלקטואליות עם התבגרותו של הילד.עוד נטפח את היצירתיות האישית של כל ילד ונאפשר לו להבין את העולם על ידי עשייה, ניסיון וחוויה ולא על ידי הסברים, לדוגמא: בזמן החצר כאשר נשחק בחול ומים, ילד שינסה להעביר מים ממקום למקום בתוך כלי ויעשה זאת בעזרת מסננת, יחווה את האתגר במשימה וימצא את הפתרון בעצמו.

החיים בגן מתנהלים ע"פ ריתמוס וסדר יום קבוע. ישנו הריתמוס היומי, הריתמוס השבועי והריתמוס השנתי. לכל יום מימות השבוע ישנה פעילות המייחדת אותו וכן, את המזון המוגש ביום זה. הריתמוס השנתי מביא עמו את עונות השנה והחגים. לריתמוס קבוע חשיבות גדולה עבור כולנו ועבור הילד הצעיר, הוא קיומי ועוזר לו להרגיש בטוח בעולם. עצם הידיעה שהשמש תזרח כל בוקר מחדש, מאפשרת לנו לקיים שיגרה בטוחה. תחושת הביטחון בעולם מסביב מאפשרת לילד להיות פנוי לעיסוקיו, הוא רגוע ובוטח בסביבתו ולכן יכול לשקוע לתוך עולם הדמיון והמשחק, לעסוק בפיתוח קשרים ויכולות חברתיות, לפתח יכולות פיזיות ולגדול. ומתוך כך להיות מוכן לשינויים. סדר היום בגן בנוי כנשימה, ויש בו מעברים ריתמיים קבועים בין חוץ ופנים, בין פעילויות חופשיות ומשוחררות ובין התכנסות אסופה ושקטה יותר.

המשחק החופשי
המשחק מהווה עבור הילד מה שעבורנו המבוגרים מהווה "עבודה". הצעצועים, בהקשר זה, הם עבור הילד "כלי עבודה". הצעצועים בגן ברובם גולמיים ודורשים מהילד להפעיל דמיון ויצירתיות על מנת להפוך אותם לדבר איתו הוא רוצה לשחק. פרגודים מעץ יכולים להיות בית, דופן אוניה, מאורה לחפרפרת, ארמון לנסיכות או כל דבר שיחליט הילד. בין אם יהיה זה ארמון, ספינה או מאורה, יהיו אלו ע"פ דמיונו ויצירתו של הילד. מעבר לדמיון וליצירתיות הנדרשים מהילד כדי לבנות את הצעצוע או ליצור את המשחק שלו בעצמו, על הילד להיות פעיל פיזית וליצור את סביבת המרחב שלו תוך תנועה במרחב ותוך שיתוף והשתתפות עם חבריו למסע.

ההבדל בין צעצועים גולמיים למשחקי קופסא מעוצבים או צעצועים בעלי תכלית אחת כגון אוטו שהוא כבאית, הוא בין היתר בכך שצעצועים בעלי תכלית מסוימת מכתיבים במידה רבה את צורת המשחק, לדוגמא: מכונית כבאית יכולה בעצם להיות רק כבאית לעומת זאת צעצועים גולמיים יכולים להיות כל דבר...קובייה יכולה להפוך לחלק של רכבת, אווירון או בימינו פלאפון... בובה מחייכת "תתקשה" לגלם דמות של עצובה או כל רגש אחר שהילד ירצה "לתת" לבובה כשבעצם בדרך זו הוא נותן ביטוי לתחושותיו שלו. ככל שצעצוע יהיה מעוצב פחות וארכיטיפי יותר, כך הוא מותיר יותר אפשרויות לדמיונו של הילד. דוגמא נפלאה לכך יש בספרו של עמוס עוז "סיפור על אהבה וחושך": "שלושה, ארבעה גביעי ביצים ריקים יכלו להיות אצלי מערכת ביצורים, או להק צוללות... חופן של קיסמים, שני סבונים, שלוש מברשות שיניים ושפופרת מעוכה.. כל אלה יכלו להספיק לי בשפע ליום שלם של מלחמות, מסעות, מפעלי בנייה עצומים והרפתקאות מופלגות שבהן הייתי לסירוגין רום מעלתי, ועבד של רום מעלתי, וצייד, וניצוד ונאשם ומגיד עתידות ושופט ויורד ים ומהנדס...."

המשחק הוא הדרך של הילד לבטא את רגשותיו, בו הוא מיישם יידע וכישורים שהוא כבר רכש ויודע על העולם שסביבו. זה המקום בו הילד משקף ומביא את העולם שסביבו. משחק הוא גם המקום בו הילד רוכש את כישוריו החברתיים, לומד כללי התנהגות חברתיים: כיצד לשתף פעולה? מתי לוותר?, להתפשר?, להתעקש? וכולי..

המשחק בשביעון זה מביא לידי ביטוי את ההתמסרות והרצינות של עבודת הילד, הוא כל כולו חדור בתוך הפעילות. זהו אחד הביטויים המובהקים ביותר לדרך שבה הילד שרוי באחדות עם העולם ואינו חווה את עצמו כישות עצמאית המסתכלת על העולם מבחוץ. הילד במשחק הוא הדבר עצמו, הוא הכלבלב הקטן ,הוא האמא שמכינה אוכל, או נהג הרכבת וכולי.

הפעילות היומית בשולחן העבודה
לכל יום הפעילות המיוחדת לו בשולחן העבודה. רוב הפעילויות היומיות בשולחן הינן פעילויות בעלות תכלית ומשמעות לילד, כמו למשל: אפייה, חיתוך ירקות אותם נאכל בארוחות באותו היום, הכנת טחינה... הילדים מצטרפים לשולחן העבודה מבחירתם החופשית או מתוך הזמנה של הגננת ועל פי שיקול הדעת שלה. מלאכות השולחן הנוספות בהן יתנסו הילדים הם: תפירה, ציור בגירים, ציור בצבעי מים, כיור בפלסטלינה ועוד.

דרך המלאכות השונות ועבודות הבית אנו יוצרים בילד את הקשר וההבנה של תהליכי החיים. הילד לומד להיות חלק מהמוצר המוגמר אותו יאכל בסופו של דבר בארוחה. בהזדמנויות מסוימות אף יכיר את התהליך כולו כמו זריעת החיטה, קצירה ועד לטחינת הגרגירים לקמח ואפיית הלחם. הילד מעורב בעשייה משותפת התורמת לכלל הקבוצה, בתורו ולא רק לעצמו לתועלתו הבלעדית. לכבוד החגים תהינה פעילויות המיוחדות לחג, והן יהיו שונות מהפעילויות השגרתיות.

המעגל
הוא מפגש בוקר בין כל הילדים ואנשי הצוות, בדרך זו אנו פוגשים גם את עונות השנה, החגים, הטבע, בעלי מלאכה שונים, בעלי חיים ועוד.

המעגל הוא זמן של התכנסות בו הילד נדרש לאיסוף שקט ולקשב ועם זאת לשיתוף פעולה אקטיבי. (בזמן המעגל נשב על השטיח ולא על כסאות). במעגל אנו מביאים לילד את תמונת העולם בו הוא חי, וממחישים זאת בצורה חיה – דרך המילה, התנועה והחוויה. אנו מזמינים את הילד לקחת חלק בעשייה זו דרך התנועה והחיקוי, דרך שירים ודקלומים הנארגים יחד לסיפור. בעזרת תמונות הסיפור (תמונות בדמיון כמובן), הילדים נכנסים לעולם הדמיון. אנחנו הגננות מניעות את הסיפור, על פי הדמויות בסיפור. הולכות, קופצות, מדלגות במרחב והילדים מחקים ונעים יחד איתנו את הסיפור והופכים בעצמם לדמויות בסיפור... דגש רב מושם על שימוש בשפה עשירה, טבעית וקולחת, תוך דיוק בהיגוי. במעגל נשלב גם משחקים. כל תנועה ומחווה במעגל מתבצעים במסירות ובדיוק, תוך שמירה על קשר בין הנושא / המילה לבין התמונה (מעוף הציפור, תנועת חיה כלשהי, בעל מלאכה והתנועה המתאימה...).

המעגל נמשך כשלושה שבועות, במהלכם אנו חוזרים על הסיפור, הדקלומים והשירים מספר פעמים. הסיפור מתפתח ומתעבה ואט – אט אנו אורגים אלמנטים חדשים אל תוך הסיפור. אנו שואפים להביא אל המעגל שמחה, קלות, חיות (חיים) וחדוות עשייה.

מכיוון שיסוד החיקוי פועל בצורה כה עמוקה על נפש הילד אנו מקדישים תשומת לב רבה לדרך בה אנו פועלים ונעים בגן, לצורה ולסגנון בהם אנו מדברים, לסוג הפעילות אותה אנו עושים ולהלך הנפש בו אנו נמצאים.

ארוחות
בגן ארוחות משותפות. לפני הארוחה אנו נוהגים לברך ולהודות לאיכר שעמל, לגשם, לשמש ולאלוהים, שהם חלק מהבריאה והשפע שעל שולחננו. יש משמעות ושמחה באכילה המשותפת, בייחוד לאחר שהיינו שותפים להכנתה.

החצר- יציאה החוצה
המשחק בחצר הוא זמן של יציאה החוצה. בחצר אפשר לטפס, לשחק בבוץ , "ללוש עוגות", לעבוד בגינה, לרכב על אופנוע דמיוני שהוא ענף העץ ועוד . השהות בחצר היא זמן להתנסות דרך החושים במשחקי מים חול ובוץ, הפעלת הגוף, טיפוס קפיצות, שווי משקל בהליכה על קורות ועוד. פעילויות נוספות בחצר הן עבודה בגינה - זריעה, שתילה, עידור וגירוף, עבודה בנגרות וטיפוח החצר. אנו משתדלים לצאת כמעט בכל מזג אויר לחצר, על- מנת לאפשר לילדים לחוות את השינויים במזג האוויר וליהנות מהם.

הסיפור
הסיפור מסופר בע"פ על ידי הגננות לתקופה של שבועיים- שלושה. אנחנו משתדלים לספר את הסיפור או האגדה בעל פה על מנת להעביר חוויה עד כמה שיותר חיה, אנושית וקרובה. הסיפור מסופר ללא שימוש בספר או בתמונות, באופן זה יש לילד אפשרות לדמיין וליצור בתוכו תמונות חיות, מלאות דמיון של המסופר בסיפור, והחזרה במשך מספר ימים על אותו סיפור מאפשרת לילד אשר מכיר כבר את הסיפור לחיות כל פעם מחדש את אותה תמונה לעומק מבלי להידרש לחשיבה אינטלקטואלית, אלא מתוך חוויה פנימית.

בתוך הריתמוס השבועי אנחנו יוצאים לטיול פעם בשבוע, ביום קבוע. נלך במסלול קבוע למקום קבוע כך נוכל להבחין בכל שבוע מחדש בשינויים החלים באותו המקום, מזג אוויר, פריחה בעונות המסוימות, בנייה שמתקדמת, בעלי חיים וכו'. בנוסף, פעם בשבוע, במקום מעגל הבוקר, יהיה מעגל אוריתמיה אותו תנחה אוריתמיסטית מקצועית. כמו כן, נחגוג ימי הולדת וחגים. בחגים או אירועים מסוימים נפגש אחר הצהריים, כל משפחות הגן ולעיתים אף כל משפחות הגנים כולם.

זכות הבחירה
כמה מילים על הבחירה..כהורים מחנכים ובכלל כאדם בעולם, אנחנו מוצאים את עצמנו המון פעמים בחיים, בסיטואציה של בחירה בין אפשרויות. לעיתים נבחר משיקולים אישיים לעיתים מערכתיים, שכליים או רגשיים, אינטואיטיביים, ולפעמים אם לא נבחר ונתמהמה, החיים יבחרו בשבילנו...

וכך הדבר גם כהורים, אנחנו כל הזמן בוחרים את האופן בו נרצה לחנך את ילדינו ובאיזו מידה נרצה לחשוף את ילדינו לעולם בגילאים השונים. לעיתים נעטוף יותר, (לעיתים אולי יתר על המידה..) נגונן, "נלביש במספר שכבות" ולעיתים נעטוף פחות וניתן לילד להתמודד עם הגירויים שבאים מבחוץ, (לעיתים אולי יתר על המידה..) כהורים אנו מתמודדים עם שאלות כמו קטנות וגדולות: מתי ילך הילד לישון? באיזה מזון נכון להזין אותו (מזון פיסי, אוכל, ומזון נפשי כמו תכנים למיניהם )? עד כמה מתאים לחשוף אותו למה שקורה בעולם? עד כמה כדאי או צריך לאפשר לו עצמאות ובאילו דברים להחליט עבורו? ועוד ועוד שאלות... אנחנו כל הזמן עומדים בפני דילמות מהסוג הזה וחשוב שנדגיש שלכל בחירה שלנו, בין אם נעשתה בצורה מודעת ובין או לא, יש השלכות כאלה ואחרות. גם האפשרות לא לבחור היא בחירה וגם לה יש תוצאות...
ההורה בוחר כל הזמן עבור הילד שלו וזוהי חלק מהאחריות שלנו כהורים.

היום, רגע לפני שאתם בוחרים את המסגרת החינוכית לילדכם, אנחנו מזמינים אתכם לבדוק מה מנחה אתכם בבחירות שאתם עושים? מדוע בחרתם במסגרת חינוכית זו? מה הן הציפיות והחששות שלכם? האם אתם מכירים את הקווים המנחים של חינוך וולדורף? כמה אתם מרגישים שאתם מובילים בבחירות שלכם ועד כמה התנאים מבחוץ מנחים את הבחירה. מתוך אלה, מה אתם מחפשים עבור ילדכם במסגרת החינוכית? אתם אלה שמכירים אותו הכי טוב, אתם יודעים מה נכון לילד ומה נכון לכם כהורים וכמשפחה.

המסגרת שלנו מאוד ברורה, לא שרירותית ומאוד מכוונת, ומאחוריה תפיסת עולם אשר בין היתר מאמינה בכך, שהילד חווה את העולם כמקום שלם. כלומר, כאחד עם העולם, הוא והעולם אחד הם. אנחנו מאמינים שילד צריך לחוות כמה שיותר הרמוניה בין הדמויות המחנכות על מנת להרגיש בטוח ומוגן. פער גדול מידי בין מה שקורה בבית לבין מה שקורה במסגרת החינוכית, מבלבל ומזיק לילד. דרך החינוך האנתרופוסופית מזמינה, בסופו של דבר, את ההורים למסע משותף עם ילדיהם כמשפחה.

למידע נוסף על חינוך וולדורף: www.antro.co.il
טופס רישום ושאלון טופס רישום ושאלון
  גלריה הסכם לכל הגנים הסכם לכל הגנים  
  תהליך רישום חוזר המליץ/חנינא חוזר המליץ/חנינא  
    חוזר גלבר/אברהם שרון חוזר גלבר/אברהם שרון  
  הצהרת בריאות הצהרת בריאות
  הוראת קבע הוראת קבע
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
 


עמותת גני השמש - טלפון: 02-5671498, פקס: 02-5899059, דוא"ל: gani.adam@012.net.il
   
   
| דף הבית | גני השמש | חינוך וולדורף | תהליך הרישום |